Noticia16/06/2022

Càritas alerta d’un augment de persones sense cobertura de necessitats bàsiques

Creix fins al 95% el número de persones acompanyades per Càritas Diocesana de Terrassa per cobrir necessitats bàsiques com són l’habitatge, la manutenció o la roba, malgrat respecte el 2020, disminueix un 15% el número total de persones beneficiàries de la tasca de l’entitat.

Mons. Salvador Cristau, Bisbe de Terrassa, ha presidit la presentació de la memòria 2021 de Càritas Diocesana de Terrassa aquest dijous 16 de juny. Cristau ha agraït el compromís dels 1.397 voluntaris que fan possible l’acció social de l’Església als Vallesos, i ha reconegut l’esforç dels treballadors en un any marcat pel nomenament de Mons. Saez Meneses com a Arquebisbe de Sevilla, i el traspàs el mes de desembre del director de Càritas, el Sr. Francesc Llonch, a qui ha dedicat unes paraules. Cristau ha encoratjat a construir una Càritas, una societat en la qual tots plegats ens cuidem els uns altres. I per aconseguir-ho hem de ser esperança, caritat, llum, i pau per a totes les persones. Donant als altres el que som, donant-nos a nosaltres mateixos.

Des del departament de Voluntariat, Formació i Animació Comunitària, Pura Rodríguez ha valorat positivament la incorporació de nous voluntaris en un moment en què, després de la covid, hi ha hagut persones que han hagut de deixar l’acció voluntària per salut o per edat. Rodríguez també ha compartit la bona valoració dels assistents a les formacions realitzades. Centrada en el “ser i fer” de Càritas, la formació continuada dels agents de Càritas té per objectiu vetllar per l’acompanyament de les persones més vulnerables i que aquestes siguin protagonistes de la seva vida, el 2021 s’han mantingut les formacions en format online i també s’ha recuperat la presencialitat.

Càritas Diocesana de Terrassa ha acompanyat el 2021 a 28.086 persones, 10.631 llars, del Vallès Occidental i el Vallès Oriental. Cora Mazo, cap d’acció social de Càritas ha fet esment a l’Informe FOESSA Catalunya en el qual es conclou que la situació d’exclusió social de la població catalana s’ha agreujat després de la pandèmia, un 30% dels catalans viu en exclusió social. Una conseqüència és el número de persones acompanyades per l’entitat que han requerit ajuda per a necessitats bàsiques com són l’habitatge, la manutenció o la roba; aquestes han passat de ser el 77,5% el 2020 a pujar fins al 95% el 2021.

Mazo ha destacat que el 30% de les persones beneficiàries de la tasca de Càritas són menors d’edat.

El 40% de les persones acompanyades durant el 2021 són persones que busquen feina. Tenir noves oportunitats accedint al mercat laboral i gaudir de condicions de treball dignes. Durant el darrer any s’ha pogut acompanyar a la primera persona beneficiària de la línia ACOL, projecte que, de la mà d’administracions i fons europeus, permet que persones en situació administrativa irregular puguin realitzar un procés personal per tal d’aconseguir la seva inserció al món laboral i tenir noves oportunitats.

El 2021 Càritas ha gestionat 3.036.850,88€ gràcies a la confiança de socis, donants, empreses i institucions del territori que han fet les seves aportacions i han col·laborat amb l’entitat. Rosa Tatché, responsable d’Administració, ha destacat que malgrat que el número de persones acompanyades és semblant al d’abans de la pandèmia, s’ha augmentat els recursos en acció social un 20,6% respecte del 2019. Tatché ha valorat que tot i l’augment de l’exclusió social, la societat s’ha implicat dins de les possibilitats individuals per ajudar a garantir els drets de totes les persones.

La natura fa temps que ens avisa de la importància de tenir cura del planeta i Càritas denuncia que les persones més vulnerables són també aquelles que més pateixen les conseqüències del canvi climàtic i l’emergència ambiental. En aquest sentit, pren especial importància l’economia solidària, que mobilitza a la societat amb valors com la sostenibilitat, el consum responsable i el treball digne. Càritas Diocesana de Terrassa té distribuïts per 12 municipis dels Vallesos contenidors de recollida de roba i 4 botigues solidàries per tal de reutilitzar les peces. Joan Saborido, adjunt a direcció de Càritas i responsable d’APASOMI Empresa d’Inserció ha destacat el treball en equip entre els tècnics de Càritas i APASOMI per reinserir en el món laboral a les persones més vulnerables, tot donant-los noves oportunitats. Saborido ha valorat que APASOMI hagi arribat als 25 llocs de treball el 2021, un any en el qual s’han consolidat els serveis oferts de neteja d’espais, arranjaments, jardineria, trasllats amb conductor i activitat en empresa client.

La implicació dels ciutadans amb l’entitat va més enllà i es trasllada també al món digital en el qual, tal com ha explicat Eulàlia Muntané, responsable de comunicació, més de 4.000 seguidors són altaveus de la tasca de Càritas a les xarxes socials. El 2021 s’ha consolidat el servei de visualització de formacions a la carta a través del canal de YouTube fent accessible el contingut per a totes aquelles persones interessades que no haguessin pogut assistir.

Mons. Cristau ha conclòs l’acte amb la mirada posada en el passat, per aprendre i continuar endavant valorant les habilitats i capacitats de tothom perquè “Déu ha sembrat dons en tots i cadascú de nosaltres, i els podem continuar cultivant per il·luminar la vida d’altres persones a l’estil de Jesús.”

DESCARREGAR NOTÍCIA

DESCARREGAR FOTO