Noticia12/05/2022

Càritas aposta pel Comerç Just per ajudar a trencar la bretxa de gènere

A través de la seva xarxa, Càritas promou un model que garanteix treball digne i seguretat per a productores i artesanes en desavantatge social i econòmic

Les dones tenen menys possibilitats d’accedir a una feina remunerada. Segons les Nacions Unides, per cada deu homes que treballen, només sis dones estan empleades. Davant la desigualtat i la marginació que encara pateixen moltes, Càritas s’ha unit a la campanya “Per la igualtat. Som Comerç Just”, amb motiu de la celebració del dia mundial de Comerç Just.

La iniciativa, promoguda per la Coordinadora Estatal de Comerç Just -a la qual Càritas pertany-, reivindica aquest any la importància d’avançar en la igualtat de gènere, ja que avui legalment, a 18 països, els homes poden impedir que les esposes treballin. D’altra banda, la bretxa salarial és una altra de les realitats que encara persisteixen globalment. Les Nacions Unides constaten que les dones guanyen un 23% menys que els homes. A més, la previsió del Fòrum Econòmic Mundial és que, si no hi ha compromisos i accions decidides, es trigaran 217 anys a aconseguir la igualtat salarial.

Com recorda la Coordinadora en el seu manifest, “a tot el món, milions de dones no poden exercir els seus drets essencials, una profunda injustícia absolutament intolerable i que, a més, llasta el desenvolupament personal, social i econòmic, i limita el desenvolupament sostenible”.

Les organitzacions de Comerç Just defensen, per això, que treballar per avançar en la igualtat “no només és una qüestió de justícia, sinó que a més beneficia tota la societat i afavoreix el desenvolupament de les comunitats”. El Comerç Just contribueix a trencar la bretxa de gènere i els rols socials a través de diverses mesures que totes les seves organitzacions han de complir: afavorir l’ocupació de les dones i fomentar-ne la presència als òrgans de direcció.

Visibilitzar les persones

Càritas compta amb una xarxa de 25 Càritas Diocesanes que, a través de les seves 34 botigues i 66 punts de venda repartits pel territori espanyol, funcionen no només com a llocs de comercialització de productes, sinó que generen espais de sensibilització perquè els consumidors visibilitzin les persones i processos que hi ha darrere de cada producte i contribueixin a fomentar un consum responsable.

Càritas, a més, fa una intensa tasca de comercialització, sensibilització i difusió d’un model de comerç que empodera les dones, protegeix la infància i garanteix feina digna i seguretat per a productores i artesanes en desavantatge social i econòmic.

“S’ha demostrat que el Comerç Just empodera les dones tant socialment com econòmicament. Les dades de l’Organització Mundial del Comerç Just assenyalen que la generació d’ingressos per part d’aquest sector té un impacte directe sobre un milió de llars, ja que el 74% són generades per dones i per dones. A més, el 54% dels llocs de direcció de les petites empreses, les cooperatives i els grups productors estan ocupats per dones”, explica Ana Sancho, tècnica de l’Equip d’Economia Solidària de Càritas Espanyola.

Sancho també precisa que “l’alta presència de dones al Comerç Just repercuteix també en l’ús de la Prima Fair Trade, un ingrés addicional que prové de la venda de productes Fairtrade i que s’ha d’utilitzar per invertir en el desenvolupament social i econòmic dels treballadors, les seues famílies i comunitats. La prima pot ajudar les dones i afavorir-ne la seguretat i el benestar a través de serveis d’ajuda al part, al nadó, guarderies, quiròfans, etc”.

Tot i la pandèmia, la facturació global del Comerç Just a Espanya segueix a l’alça. Segons les últimes dades disponibles de la Coordinadora Estatal de Comerç Just, el 2020 les vendes van assolir els 143,7 milions d’euros en conjunt. Això suposa un increment del 3,6% respecte de l’any anterior. Càritas Espanyola va facturar 538.799 euros i la majoria dels productes que es van comercialitzar van estar relacionats amb l’alimentació, segons la Memòria d’Economia Solidària 2021 presentada a finals d’abril.

Cada habitant a Espanya consumeix una mitjana de 3,01 euros en productes amb aquestes característiques. L’alimentació continua acaparant el protagonisme al sector, generant el 97,3% de les vendes. Els productes més venuts són el cacau, els dolços i el cafè.

Aquest any, la xarxa de Comerç Just de Càritas se suma a una àmplia varietat d’activitats organitzada per la Coordinadora de Comerç Just, l’agenda de la qual es pot obtenir a través d’aquest enllaç.

DESCARREGAR NOTÍCIA

DESCARREGAR MANIFEST

DESCARREGAR FOTO

SABER MÉS