Noticia21/09/2020

Dia de la Pau: Càritas Europa i Càritas Àfrica insten a adoptar un nou marc bilateral de relacions

Urgeix que la propera Cimera UA-UE assumeixi compromisos pràctics per construir la pau mitjançant processos inclusius.

Amb motiu del Dia Internacional de la pau, que se celebra avui sota el lema “Forjar la pau junts”, Càritas Europa i Càritas Àfrica han difós una nota conjunta en què reclamen als líders europeus i africans determinació política perquè la propera cimera entre la Unió Africana i la Unió Europea -la sisena d’aquesta naturalesa que se celebra entre les dues parts- sigui una oportunitat per comprometre de forma pràctica en la construcció de la pau a través de processos genuïnament inclusius.

Aquest és el text del comunicat:

Formar la pau junts amb la col·laboració entre Àfrica i la UE

En el Dia Internacional de la Pau, Càritas Àfrica i Càritas Europa demanen als líders africans i de la UE que adoptin un nou marc per a les relacions UE-Àfrica que col·loqui a les persones en el centre dels esforços locals de pau i seguretat.

Preocupats pel risc d’una futura associació marcada per enfocaments de dalt a baix, instem als líders que s’inspirin en el tema del Dia Internacional de la Pau d’aquest any, “Forjar la pau junts”, i que facin de la propera VI Cimera UA-UE una oportunitat per comprometre de manera pràctica en la construcció de la pau a través de processos genuïnament inclusius.

“Posar a les persones en el centre dels esforços de pau i seguretat implica anar més enllà d’un enfocament centrat en l’estat, reconèixer les capacitats de les persones i formular estratègies ambicioses per a la inclusió en la construcció de la pau i la resiliència”, assenyala Albert Mashika, secretari executiu de Càritas Àfrica

S’espera que la VI Cimera UA-UE fixada per a finals d’octubre alum una declaració conjunta que estableixi les prioritats i accions concretes de les relacions entre la UE i Àfrica per als pròxims anys, inclosos els àmbits de la pau i la seguretat. Tot i el compromís de la UE amb els principis de l’Agenda 2030 i amb la creació d’una associació centrada en les persones, les declaracions anteriors tant de les institucions de la UE sobre la seva visió d’aquesta futura associació com la proposta realitzada per la Comissió Europea (CE) i el Servei Europeu d’Acció Exterior (SEAE), i les Conclusions del Consell sobre l’Àfrica, s’han centrat sempre més en un enfocament de la seguretat a nivell Estatal. No obstant això, les relacions UE-Àfrica haurien de basar en associacions entre les diverses parts interessades, en què participen la societat civil i altres actors, no només els governs o les institucions intergovernamentals. Això és particularment rellevant, atès que la consolidació de la pau és un procés holístic que requereix abordar les causes profundes dels conflictes i invertir en la prevenció de conflictes i la cohesió social en l’àmbit  comunitari. La consolidació de la pau també requereix importants esforços per a l’eliminació de la pobresa extrema i la preservació de l’estat de dret.

Per tant, demanem als líders africans i de la UE que reconeguin la importància del compromís de la comunitat local i la contribució dels actors religiosos en els esforços de consolidació de la pau; establir punts d’entrada pràctics per als agents de base i de la societat civil, incloses les dones i els joves, perquè puguin participar de manera significativa en les iniciatives de pau; i ampliar les oportunitats de finançament, programació i associació a escala local.

“Només amb un compromís audaç per `forjar la paz juntos´, les accions de la futura associació UE-Àfrica tindran èxit a l’hora d’abordar tant els problemes de seguretat com els reptes d’una limitada cohesió social limitada i, en última instància, serviran per reduir el conflicte i la inestabilitat que soscaven greument els esforços de desenvolupament per reconstruir potser una realitat posterior a la Covid-19″, afirma Maria Nyman, secretària general de Càritas Europa.

Com Càritas, advoquem per la participació des de les bases, no només perquè és indispensable per a l’efectivitat de les estratègies de construcció de la pau, sinó sobretot perquè és una opció clara per reconèixer la dignitat de cada persona, la solidaritat, la corresponsabilitat i l’elecció de treballar pel bé comú. Com a tal, imaginem i encoratgem la futura associació UE-Àfrica perquè es beneficiï de l’oportunitat de posar a les persones en el centre de tots els esforços de pau mitjançant la inversió en iniciatives impulsades per la comunitat.

DESCARREGAR NOTíCIA

DESCARREGAR FOTO