Noticia21/10/2021

Un gran avanç en la protecció dels menors estrangers més vulnerables

L'aprovació de la reforma del Reglament d'Estrangeria recull una de les «Propostes polítiques» de Càritas.

L’aprovació, en el Consell de Ministres del passat dimarts, de la reforma del Reglament d’Estrangeria, especialment pel que fa als drets dels nens, nenes i joves estrangers no acompanyats, suposa per a Càritas un gran avanç en la protecció d’aquests menors al donar resposta a una de les seves vuit Propostes polítiques presentades als grups parlamentaris davant les eleccions de 2019.

En el document “Per una societat més justa. Propostes polítiques davant les eleccions legislatives de 2019” Càritas demandava de forma concreta a les forces polítiques “garantir la protecció dels menors estrangers no acompanyats i el seu trànsit a la vida adulta”(número 5). Per a això, es proposava “modificar la legislació d’estrangeria pel que fa als menors estrangers no acompanyats d’acord amb el que estableix el marc internacional de la Convenció sobre els drets de la Infància i l’Adolescència per garantir no només la seva protecció sinó el seu trànsit a la vida adulta”.

La publicació en el Butlletí Oficial de l’Estat del Reial Decret 903/2021 de 19 d’octubre és una bona notícia, que demostra la voluntat política de fer realitat el què per Càritas i nombroses entitats socials anaven reclamant des de fa anys una reforma urgent i necessària que afecta de ple a nens, nenes i joves especialment vulnerables. És, a més, un clar avenç en la necessària sintonia de la nostra legislació amb les normes nacional i internacional en l’àmbit dels drets de la infància.

La Reforma d’Estrangeria facilitarà la transició a la vida adulta d’aquests menors en assegurar la continuïtat en la documentació d’aquests joves, el que constitueix un gran avanç en el seu projecte vital. Així mateix, adequar els mitjans econòmics per poder renovar les autoritzacions de forma raonable i allargar el seu temps de concessió, suposa un suport clau en un procés que necessita d’una estabilitat documental indispensable. Això permetrà aprofitar el seu potencial, les seves capacitats i les seves ganes d’aportar, construir i integrar-se en la que és ara la seva societat i la seva comunitat d’acollida.

Càritas considera, també, molt positiu que es plantegi un règim transitori que permeti recuperar la situació d’aquells joves que, havent estat tutelats, mai van obtenir una autorització de residència i la dels que, havent-la obtingut, no van poder renovar-la.

Càritas comparteix la satisfacció expressada davant l’aprovació d’aquesta reforma per totes les entitats que treballen en el camp de la infància i la immigració, els quals, al costat de l’impuls dels mateixos joves migrants, han anat reclamant durant anys aquest canvi legislatiu que ara veu la llum i denunciant les abusives condicions d’un Reglament que abocava a la irregularitat administrativa i exclusió social a milers d’adolescents i joves a qui la Llei d’Estrangeria, d’altra banda, reconeix com regulars a tots els efectes.

DESCARREGAR NOTÍCIA

DESCARREGAR FOTO