Noticia11/07/2022

LXXX Assemblea General: Construir una Càritas del segle XXI oberta a la innovació per ser motor la justícia social

Els delegats i directors de les 70 Càritas Diocesanes analitzen a El Escorial els reptes que ha d'afrontar la Confederació en les pròximes dècades.

Els delegats episcopals i directors de les 70 Càritas Diocesanes que integren la Confederació Càritas Espanyola han compartit, en el marc de la LXXX Assemblea general, celebrada ahir i avui a la localitat madrilenya de l’Escorial, els desafiaments a què s’enfronta l’organització a aquest primer tram del segle XXI.

Organització flexible i oberta

Com s’assenyala a la Declaració final de l’Assemblea, “la complexitat de la realitat ens demana ser una organització flexible i oberta perquè, davant aquest profund debilitament de les certeses, en una societat copejada per una emergència social sense precedents i on continua sent escàndol el nombre de descartats, Càritas sigui avui més que mai un lloc d’esperança a les fronteres de la precarietat i l’exclusió, que signifiqui aportar oportunitats i treballar aquí i ara per impulsar un canvi”.

Reptes organitzatius

Presidida per monsenyor Jesús Fernández, bisbe d’Astorga i acompanyant de Càritas Espanyola a la Conferència Episcopal, que va dirigir a tots els participants el missatge de la Subcomissió Episcopal d’Acció Caritativa i Social de la CEE, els debats d’aquesta Assemblea –que coincideix amb la celebració del 75è Aniversari de la institució— han girat entorn del document de reflexió “La Càritas del segle XXI” en què s’aborden els reptes organitzatius als quals treu el cap la institució a curt i mitjà termini. Desafiaments com el relleu generacional del voluntariat, la transformació territorial de les Càritas parroquials, la sostenibilitat dels programes i recursos, la cura de la casa comuna, la mobilitat humana, la digitalització creixent o la complexitat de les exigències normatives.

Juntament amb aquest treball d’anàlisi, l’agenda de l’Assemblea –que ha estat moderada pel president de Càritas Espanyola, Manuel Bretón Romero, i el delegat episcopal, Vicente Martín– ha inclòs el debat dels temes estatutaris ordinaris, com ara la presentació de l’informe anual de la secretaria general, Natalia Peiro; i l’aprovació de comptes i resultats de l’exercici 2022, juntament amb la programació i el pressupost per al 2023.

Missa d’acció de gràcies a La Almudena

Un cop finalitzada l’Assemblea, tots els assistents van tornar a Madrid per participar en l’eucaristia d’acció de gràcies amb motiu del 75è aniversari de Càritas, que tindrà lloc aquesta tarda, a les 18.30 hores, a la catedral de l’Almudena, presidida pel cardenal Carlos Osoro i concelebrada per altres bisbes espanyols i els delegats episcopals de Càritas.

Declaració final

Aquest és el text de la Declaració final aprovada per aclamació en aquesta Assemblea.

Declaració final

“Sapigueu que jo estic amb vosaltres cada dia, fins a la fi del món”.
Mateu 28-20

Coincideix aquesta Assemblea General amb un esdeveniment rellevant en la història de la Confederació Càritas a Espanya: la commemoració del nostre 75è aniversari, una fita en què, sota el lema “75 anys d’amor pels altres”, fem memòria compartida i agraïda amb tota l’Església i el conjunt de la societat d’una trajectòria lluminosa de lluita contra la pobresa i de promoció del desenvolupament integral dins i fora de les nostres fronteres de les persones, famílies i comunitats, especialment les més pobres i excloses.

Agraïm especialment el missatge que el Papa Francesc ens acaba de dirigir amb motiu d’aquest jubileu, on ens convida a discernir els camins que Càritas està cridada a recórrer en els anys vinents: el camí dels últims, a través del qual puguem sortir a trobar-lo per buscar-ne el bé integral i el ple desenvolupament; un camí de misericòrdia per aconseguir que la nostra caritat sigui més activa i eficaç; i un camí de renovació per recórrer les sendes de la cultura de la trobada i de la caritat, articulant allò local amb allò global.

A la llum d’aquesta exhortació, hem analitzat l’abast dels efectes que continuen tenint en les persones i les famílies que acompanyem a les ciutats i al medi rural els persistents efectes socials, sanitaris i econòmics de la pandèmia de la COVID-19, als que se sumen ara les guerres a Ucraïna i en moltes altres parts del món. A això s’hi afegeix un deteriorament imparable de les condicions econòmiques dels qui, a causa de la inflació i el cost de l’energia, veuen restringits cada cop més l’accés als béns de primera necessitat.

Tot i aquestes ombres, “també vivim un temps d’esperança perquè aquestes realitats, els patiments personals i comunitaris, no ens deixen desemparats, sinó que ens endinsen al Cor de Crist, crucificat i ressuscitat, font de tota esperança” (missatge episcopal per al Dia de Caritat 2022).

En aquesta Assemblea hem abordat els desafiaments a què treu el cap la nostra Confederació en aquest primer tram del segle XXI, on realitats com el relleu generacional del voluntariat, la transformació territorial de les Càritas parroquials, la sostenibilitat dels nostres programes i recursos, la cura de la casa comuna, la mobilitat humana, el desafiament que ens llença la creixent digitalització o la complexitat de les exigències normatives són reptes que ens interpel·len cada vegada més.

Conscients que som una realitat eclesial fràgil i vulnerable, estem cridats a integrar a Càritas la diversitat de manera creativa, com fa el Creador, que a la seva Trinitat és unitat en la diversitat. La complexitat de la realitat ens demana ser una organització flexible i oberta: si el perfil dels equips humans de Càritas evoluciona, ho haurem de fer amb ells; si arriben noves persones voluntàries, hem d’aprendre a acompanyar-les al seu ritme, als mateixos espais d’interacció i fent-les partícips del projecte d’una Càritas del futur més creativa i rejovenida perquè, des del que són i aporten, sumin als valors evangèlics de la gratuïtat i l’amor al proïsme.

Som conscients que molt del prestigi de Càritas davant la societat procedeix de la seva capacitat com a canalitzadora de l’impuls solidari de la societat, una missió especialment valuosa en un moment de pèrdua del sentit de transcendència on el compromís a favor del bé comú actua com a reacció als estímuls d’una societat cada cop més desvinculada, aïllada i orientada cap a l’individualisme.

Davant aquest profund debilitament de les certeses, en una societat colpejada per una emergència social sense precedents i on continua sent escandalós el nombre de descartats, Càritas està cridada a ser avui més que mai un lloc d’esperança a les fronteres de la precarietat i l’exclusió, que signifiqui aportar oportunitats i treballar aquí i ara per impulsar un canvi. Aquesta transformació reclama la participació de les persones que acompanyem perquè siguin subjectes protagonistes tant de la societat com del mateix Poble de Déu. Aquesta Assemblea ha volgut avançar en aquest camí.

El 75è aniversari de Càritas ens mostra un recorregut d'”amor pels altres” transitat al llarg dels anys per generacions de persones inspirades per l’Esperit per posar al servei dels oblidats el millor de si mateixes. La tenacitat de tots els que ens han precedit en aquest camí de l’amor i de l’escolta, dels que han acompanyat les víctimes de la desigualtat que no han deixat de demanar l’ajuda de Càritas durant aquests tres quarts de segle ens serveix d’estímul. Reivindiquem el seu exemple i el seu lideratge en els nombrosos processos de transformació social i de denúncia encoratjats de manera pionera des de Càritas i que, arrelats a través de la presència actuant als territoris de l’exclusió social, han anat establint les bases actuals del tercer sector social i de les polítiques socials.

A aquest valuós llegat ens devem. Aquests són els pilars del que avui és Càritas i de l’àmplia base social de voluntaris, socis, donants i empreses col·laboradores que constitueixen l’ordit de l’ésser i el fer de la nostra organització.

En coherència amb aquesta història com a agent clau de lʼesdevenir contemporani de la realitat social dʼEspanya, continuem movent-nos cap al futur, avançant junts per construir una Càritas del segle XXI en transformació contínua, flexible, oberta a la innovació i generadora dʼiniciatives socials solidàries que actuïn com a ferment d’esperança i de motor de la justícia social dins i fora d’Espanya.

Per això, no només cal desenvolupar la “nova imaginació de la caritat” que ens demana l’evolució d’una societat en canvi accelerada, sinó que també estem cridats a ser el canvi que com Càritas necessitem. Sabem que l’esperança augmenta la fragilitat. Les nostres debilitats poden ser la nostra força, aquesta és la lògica del Regne de Déu. És Jesús Ressuscitat qui ens acompanya. Ell, el gran Acompanyant, ens repeteix avui: “Sabeu que jo estic amb vosaltres cada dia, fins a la fi del món”.

El Escorial, 1 de juliol de 2022.

DESCARREGAR NOTÍCIA

DESCARREGAR DECLARACIÓ FINAL