Noticia28/11/2022

REPAM-Equador porta a l’11è Fòrum anual sobre Empreses i DDHH de l’ONU la situació de les comunitats amazòniques pels abocaments de petroli

Forma part del treball d'incidència política que duu endavant Càritas Espanyola en defensa dels pobles que habiten l'Amazònia

Des de la seva creació el 2011, el Fòrum anual de l’ONU sobre les empreses i els drets humans ha reunit milers de representants governamentals, organitzacions internacionals, empreses, sindicats, societat civil i acadèmics amb l’objectiu d’abordar i prevenir els impactes sobre els drets humans de les activitats empresarials i assolir una economia global més sostenible.

La 11a edició d’aquest fòrum, que té lloc el 28 i 29 de novembre a Ginebra, té com a lema “les persones titulars de drets al centre: reforçar la rendició de comptes per avançar en el respecte corporatiu de les persones i el planeta a la propera dècada“. En aquesta edició el fòrum comptarà amb la participació de Carlos Ajón, indígena kichwa i representant elegit per les comunitats afectades pels vessaments de petroli a les conques dels Rius Napo i Coca a l’Amazònia equatoriana.

Carlos presentarà en diversos espais i trobades la situació del seu poble, amb el suport important del 2n Informe Regional de Vulneració dels Drets Humans de l’Amazònia on, al capítol 1r, es recull la terrible i estructural situació que estan vivint cada dia milers de famílies a l’Amazònia equatoriana.

Carles estarà acompanyat per monsenyor Adalberto Jiménez, president de la REPAM-Equador i bisbe d’Aguarico, vicariat afectat pels abocaments de l’Oleoducte Transequatorià.

L’assistència de tots dos a la plataforma principal de l’ONU per al diàleg sobre les empreses i els drets humans forma part del treball d’incidència política que porta endavant Cáritas Española en defensa de les comunitats amazòniques. És per això que la delegació comptarà amb el suport de Sonia Olea, experta de drets humans de Cáritas Española i responsable d’incidència política internacional de la REPAM a nivell de tota la regió.

15.000 barrils de petroli

El vessament de 15.000 barrils de petroli el 4 d’abril del 2020 va afectar diverses comunitats, sis a Orellana i sis a Sucumbíos (al nord-est del país). Aquestes poblacions desenvolupen les seves vides al voltant del riu on rentaven la roba, els nens es banyen i s’abasteixen d’aigua per als seus cultius.

El nivell de pobresa d’aquestes províncies és el més alt del país, però gràcies al suport de Càritas i altres institucions amigues, s’està fomentant la formació i l’organització per poder exigir drets i plantejar alternatives”, comenta monsenyor Adalberto Jiménez.

La REPAM, de la qual Cáritas Española forma part com a entitat fundadora, fa temps que fa un enorme esforç per donar visibilitat a la situació de vulneració de DDHH dels pobles que habiten l’Amazònia –que s’ha vist agreujada com a conseqüència de l’impacte de la Covid -19 a tota la regió— i de reforçar el paper d’interlocució de la REPAM a tots els fòrums internacionals.

El mes d’abril passat la REPAM va presentar a Nova York i Washington en reunions d’alt nivell al Sistema de Nacions Unides i de l’Organització d’Estats Americà les constatacions recollides a l’informe esmentat, que aquests dies es presenta davant del Consell de Drets Humans a Ginebra i diversos dels seus mecanismes especials.

DESCARREGAR NOTÍCIA

DESCARREGAR FOTO