Noticia05/07/2024

245 milions d’euros per a fins socials si totes les empreses marquessin la Casella Empresa Solidària de l’Impost de Societats

• La Casella Empresa Solidària es pot marcar en el període de presentació de l’impost de societats, obert des de l’1 al 25 de juliol, i està disponible en els models 200 i 220 del dit impost.
  • Marcar la Casilla ofereix a les empreses l’oportunitat, amb cost zero, de destinar el 0,7% de la seva tributació a finançar projectes socials dirigits a garantir els drets de la ciutadania, lluitar contra la pobresa, l’exclusió social i la desigualtat, avançant així cap a l’objectiu d’aconseguir una societat més justa, inclusiva i sostenible.
  • Si totes les empreses marquessin aquesta casella a l’Impost de Societats, en aquest exercici es podrien recaptar fins a 245 milions d’euros per a projectes socials desenvolupats pel Tercer Sector. Actualment, només el 2,7% d’empreses espanyoles el marca.

En el marc del Dia Mundial de les Micro, Petites i Mitjanes Empreses (MIPYMES), la Plataforma del Tercer Sector ha celebrat avui a La Casa Encendida la trobada “Impulsant la sostenibilitat empresarial: Casella Empresa Solidària i Tercer Sector”. L’esdeveniment ha reunit representants d’organitzacions empresarials, socials i acadèmiques per donar a conèixer aquesta eina essencial per involucrar les empreses en la transformació social i accelerar la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible.

Durant la jornada, s’ha destacat que, el 2024, segons la previsió del Ministeri d’Hisenda sobre l’exercici de l’any anterior, es recaptarien 245 milions d’euros si totes les empreses del nostre país, independentment de la mida, marquessin la Casella Empresa Solidària a l’impost de societats destinant el 0,7 % de la seva tributació a finançar projectes socials. Actualment, només la marquen el 2,7% d’empreses espanyoles.

Per això, la Plataforma del Tercer Sector, organització impulsora d’aquesta iniciativa, recorda que Casilla Empresa Solidària és una de les mesures més senzilles i eficaces que tenen les empreses per canalitzar la solidaritat i contribuir a la construcció d’una societat més justa, inclusiva i sostenible. Una decisió voluntària i de cost zero amb què, a més, el sector empresarial genera valor social i millora la seva reputació, efectuant una aportació econòmica real en un moment en què la ciutadania demana més transparència i més accions amb impacte positiu directe a la societat per part de les empreses.

Com convertir la teva empresa en extraordinària

La trobada, celebrada al Dia Mundial de les Pimes, les grans desconegudes de la Casella Empresa Solidària, s’ha inaugurat amb les paraules de benvinguda de Marina Serrano González, vicepresidenta de la Fundació CEOE. Luciano Poyato, president de la Plataforma del Tercer Sector, ha continuat destacant: “L’empresa avui ha de ser més imaginativa que mai, ha d’acostar-se a les entitats del Tercer Sector i estudiar com desenvolupen projectes socials de qualitat a aquest país. Amb el 0,7% de la Casella Empresa Solidària podem desenvolupar projectes molt concrets que altrament no es podrien desenvolupar. A més, és una eina que permet establir aliances entre entitats socials i empreses”.

Després de la benvinguda, s’han desenvolupat dues taules rodones: la primera, titulada “La innovació social com a eina per a les aliances publicoprivades”, ha comptat amb la presència de Marta Cambra, responsable del Clúster d’Impacte Social de Forètica; Paquita Sauquillo, portaveu i vocal de Comunicació i Legitimitat Social de la Plataforma del Tercer Sector, Maria Cid, directora de la Fundació Solidaritat Carrefour i Patricia García, presidenta institucional de Femxa. S’ha posat en valor la importància que les empreses assumeixin responsabilitats que transcendeixin la seva activitat. Han destacat que marcar la Casella Empresa Solidària té un cost zero per a les empreses, però sí per a les persones. El cost rau en no marcar-la, deixant de donar suport a iniciatives socials amb un impacte social real. Així mateix, afirmaven que és crucial establir i ampliar les aliances empresarials publicoprivades existents per poder abastar necessitats latents a la societat.

La segona taula rodona, “Casella Empresa Solidària, un simple gest amb què converteixes la teva empresa en extraordinària”, han participat Ana Mato, presidenta d’AECEM (Associació Espanyola de Consultors d’Empresa); Luis Martín Lara, CEO de CE Consulting; Ana Sancho, presidenta de la Plataforma del Tercer Sector d’Aragó, i Isidora Díaz, directora de Sostenibilitat del Grup Parques Reunidos i presidenta de la Fundació Parques Reunidos. En aquesta, els ponents han destacat que la Casella Empresa Solidària és una eina pionera que no existeix a altres països d’Europa, únicament a Espanya. Marcar aquesta casella converteix les empreses en extraordinàries, compromeses i generoses. A més, han remarcat la importància que les empreses estiguin en constant contacte amb el Tercer Sector, sobretot les PIMES, per poder dur a terme accions amb transcendència a la societat.

Empreses Embaixadores

La jornada ha conclòs amb el lliurament de reconeixements al compromís social de les empreses ambaixadores de la Casella Empresa Solidària, Fundació Solidaritat Carrefour i Femxa. A més, durant l’esdeveniment s’han nomenat dues noves empreses com Ambaixadores: Wolters Kluwer, companyia líder en el desenvolupament de programari per a despatxos professionals i empreses; i UNESPA, associació empresarial que representa les asseguradores i que forma part de CEOE, Insurance Europe i altres institucions.

Tots dos representants, Eduardo García, director de Corporate Affairs & Communications de Wolters Kluwer i Sr. Luis Miguel Ávalos Muñoz, secretari general d’UNESPA, van concloure: “Vam començar a col·laborar en aquest projecte amb molta il·lusió i amb un alt sentit de la responsabilitat. La responsabilitat social corporativa està profundament arrelada a l’ADN de Wolters Kluwer en el més ampli sentit del terme” i “el sector assegurador està altament compromès amb la solidaritat, pel seu propi funcionament, en què tots els assegurats contribueixen amb una quantitat perquè, quan algú ho necessiti, es pugui protegir. Estem encantats de començar a col·laborar amb la Plataforma del Tercer Sector”, respectivament.

Una oportunitat d’impacte social real

Des de la seva implementació el 2018, la Casella Empresa Solidària ha demostrat un impacte creixent a la societat espanyola. El 2019 la recaptació va superar els 33 milions d’euros, augmentant a 36 milions el 2020. El 2021, a causa de la crisi provocada pel COVID, la recaptació va disminuir a 31 milions, i va assolir el 2022 una xifra superior als 43 milions d’euros. El 2023, la xifra va pujar a més de 57 milions d’euros recollits, fet que presenta un augment aproximat del 35%.

Amb els fons recaptats el 2023, es van finançar 991 projectes a nivell estatal desenvolupats per 288 entitats socials. Aquests projectes abasten diverses àrees d’acció, amb el Tercer Sector i Voluntariat rebent l’assignació més gran de fons, un 23% del total, representant un creixement del 4% respecte a l’any anterior. Els segueixen els projectes d’Inclusió Social i de la Direcció General de Drets de Persones amb Discapacitat que van rebre el 10,5% i el 9,9% dels fons, respectivament. A nivell autonòmic, segons les darreres dades, es van finançar 6.909 projectes, desenvolupats per 2.255 entitats.

La Casilla Empresa Solidaria se puede marcar durante el periodo de presentación del Impuesto de Sociedades, abierto del 1 al 25 de julio, y está disponible en dos modelos de dicho impuesto: el 200 y el 220. Aparece incluida en el apartado ’otros caracteres – fines sociales’, concretamente, en la casilla 00073 (dentro del modelo 200) o bien en la 069 (en el modelo 220).

La Casella Empresa Solidària es pot marcar durant el període de presentació de l’impost de societats, obert de l’1 al 25 de juliol, i està disponible en dos models del dit impost: el 200 i el 220. Apareix inclosa a l’apartat ‘altres caràcters – fins socials’, concretament, a la casella 00073 (dins del model 200) o bé a la 069 (al model 220).

Sobre la Plataforma del Tercer Sector

La Plataforma del Tercer Sector (PTS) és una organització dàmbit estatal constituïda per unir i ampliar la veu del Tercer Sector a Espanya. Defensa, mitjançant una veu unitària, els drets i els interessos socials de la ciutadania, especialment de les persones en situació de pobresa o risc d’exclusió.

Fundada el gener de 2012, està formada per nou de les organitzacions més representatives de l’àmbit social a Espanya (Plataforma del Voluntariat d’Espanya (PVE); Xarxa Europea de Lluita contra la Pobresa i l’Exclusió social a l’Estat Espanyol (EAPN- (ES), Plataforma d’ONG d’Acció Social (POAS); i Plataforma d’Infància); i onze plataformes i taules territorials. Actualment representa prop de 28.000 entitats de l’àmbit social.

La Plataforma del Tercer Sector és la impulsora de la inclusió de la Casella Empresa Solidària a l’Impost de Societats, present des del 2018. Les empreses que en presentar la declaració d’aquest

tribut marquen la Casella Empresa Solidària, un gest lliure, amb cost zero i altruista, estaran destinant el 0,7% de la recaptació a finançar projectes d’interès social gestionats pel Tercer Sector.

L’aportació del Tercer Sector a l’economia espanyola representa l’1,44% del PIB nacional i suposa el 3,2% de l’ocupació. A les entitats del Tercer Sector hi treballen més de 528.000 persones, comptant a més amb més de 4,5 milions de persones voluntàries. Segons les darreres dades disponibles, les entitats del Tercer Sector fan prop de 48 milions d’atencions directes a l’any.

DESCARREGAR NOTÍCIA

DESCARREGAR FOTO