Noticia27/02/2025

Moda re- consolida el seu lideratge en reciclatge tèxtil amb més de 47 milions de quilos recollits el 2024

Va superar els 1.600 llocs de treball, més del 50% dels quals són ocupats per persones en situació d'exclusió social

Moda re- publica les dades del seu darrer exercici, en què aquesta cooperativa d’iniciativa social sense ànim de lucre impulsada per Càritas es consolida com l’operador més gran d’Espanya amb 47.636.779,20 de quilos de roba recollits el 2024, tres milions de quilos més que l’any anterior.

Aquest projecte, basat en l’economia circular, és el fruit dels més de 30 anys d’experiència de Càritas en la recollida i la gestió de roba amb fins socials i solidaris, nascut als tradicionals robers de les parròquies. Va ser el 2018, sota el convenciment que el treball és la millor alternativa per lluitar contra l’exclusió social, quan al si de Càritas Espanyola va començar a gestar-se el projecte Moda re-. El 2020, mitjançant l’aportació dels seus projectes locals i donant un nou impuls a l’ocupació social, Moda res es constitueix com a cooperativa i els seus socis s’uneixen per apostar per la inclusió laboral a partir de la gestió eficient de roba i deixalles tèxtils.

Durant aquest temps la iniciativa s’ha situat com un dels principals projectes de reutilització i reciclatge tèxtil del sud d’Europa, fet que ha convertit Moda re- partner estratègic d’empreses clau de la indústria.

La implementació gradual al llarg d’aquests anys d’una moderna tecnologia de classificació tèxtil a les plantes permet a Moda reliderar, juntament amb importants fabricants espanyols, el procés de transformació de la roba usada en noves fibres. Així, el 2024, la cooperativa ha format part en primera persona d’importants iniciatives d’innovació en el reciclatge fibra-a-fibra, com ara els projectes The Post Fiber® o Loopamid®, realitzats en col·laboració amb els principals agents de la indústria tèxtil.

Implantant processos més sostenibles i eficients

Ja el 2022, amb pocs anys d’història, Moda reja es va convertir en un projecte innovador de referència a nivell internacional en ser el primer a instal·lar sensors als seus contenidors, cosa que avui dia suposa haver aconseguit una major eficiència en la traçabilitat i en l’optimització de les rutes de recollida.

La cooperativa va tancar el 2024 amb un total de 8.933 contenidors sensoritzats instal·lats en via pública o espais privats com parròquies, centres comercials, escoles o universitats, en què es van recollir una mitjana de 5.332,70 quilos de roba a cadascun.

Compromesos a continuar millorant l’eficiència dels seus processos, Moda reha augmentat la seva flota el 2024 i acaba l’any amb 175 vehicles de recollida. La cooperativa ha anat introduint vehicles elèctrics, aplicant sistemes de conducció eficient i instal·lant bases de recàrrega fotovoltaica per a autoabastament energètic.

La recollida de les peces donades als contenidors de Càritas/Moda recorre a càrrec de personal de les empreses d’inserció de la cooperativa, que també fan servir els equips encarregats de realitzar la rigorosa classificació de la roba que arriba a les plantes. Usant la tecnologia més capdavantera, separen per al seu reciclatge aquelles peces que, pel seu estat, no es poden reutilitzar. Les que estan en òptimes condicions s’higienitzen i disposen per arribar a la destinació final. Moltes d’aquestes peces les pots trobar a les botigues Moda a tot Espanya.

Un model pioner de botiga solidària

Moda va tancar el 2024 amb 145 botigues pròpies a tot Espanya, a les quals se sumen 27 córners a hipermercats Alcampo de tot el territori, i va acabar el 2024 amb un total de 172 punts de venda. Espais moderns i dinàmics que trenquen amb els estereotips associats a les botigues de segona mà i que són un reflex fidel dels valors del projecte: sostenibilitat i solidaritat, amb el planeta i amb les persones.

Els ingressos generats per les vendes a les botigues Moda res es reinverteixen de forma íntegra en programes de formació i llocs de treball per a persones en situació vulnerable, l’obertura de noves botigues, així com en la recerca i el desenvolupament de nova tecnologia per a la reutilització i el reciclatge del tèxtil.

Les botigues de Moda re- obeeixen a més a més a un model innovador de botiga/escola, on personal d’inserció adquireix coneixements i destreses de gestió comercial i atenció al públic guiats per un equip de professionals especialitzats en el sector del retail. Així, des de Moda res impulsa la igualtat d’oportunitats a través d’un model de relacions laborals justes, basat en la promoció i l’autonomia personal.

Aquestes botigues són també espais solidaris que ofereixen una atenció digna a les persones més necessitades, que poden accedir a un lliurament social basat en una experiència de compra totalment normalitzada sense cap cost. Seguint aquest integrador model de donació social, Moda va distribuir gratuïtament a la seva xarxa de botigues 281.635 peces entre col·lectius vulnerables al llarg del 2024.

La moda, eina de transformació social

El compromís amb l’entorn i amb les persones és la base fonamental del projecte de Moda reque, amb les xifres d’ocupació del 2024, es confirma com un projecte líder a Espanya en l’impuls de l’ocupació social a partir de la gestió de roba i residus tèxtils.

El 2024 Moda reha arribat a consolidar 1.608 llocs de treball, generant un 17,5% de llocs més que en l’exercici anterior. Un creixement significatiu en un any en què 863 d’aquests llocs de treball han estat reservats a persones en risc d’exclusió que han aconseguit una oportunitat laboral dins del projecte —60% dels llocs ocupats per dones—, fet que suposa un increment del 14,3% respecte a l’exercici anterior i contribueix així a reduir les desigualtats i donar suport a col·lectius en exclusió.

A través de la motivació, l’adquisició de coneixements, competències laborals i socials, des de Moda res impulsa les persones perquè, un cop finalitzats els seus itineraris d’inserció, puguin accedir al mercat laboral normalitzat. Per això, el 2024 es van destinar 50.403 hores de formació al personal dinserció, un temps de preparació transversal, professionalitzada o específica dels seus llocs de treball que es va complementar amb 31.302 hores de tutoria i acompanyament al personal dinserció.

Donar suport al consum responsable per vestir millor

En aquests anys de trajectòria al sector tèxtil, Moda reha adquirit un fort compromís amb la conscienciació per fer protagonista la ciutadania d’una transformació sostenible i ecològica. Per això, cada any posa en marxa diferents campanyes per augmentar la seva competència en matèria de sensibilització i conscienciació de la reutilització, el reciclatge i el consum responsable del tèxtil a tot l’àmbit nacional.

El 2024 Moda va reactivar 960 accions i jornades de sensibilització dirigides a públic de totes les edats a les diferents províncies espanyoles. Una tasca important, realitzada en àmbits tant públics com privats, que s’ha consolidat com una de les principals iniciatives dins de l’estratègia de Moda re favor de la circularitat.

DESCARREGAR NOTÍCIA

DESCARREGAR FOTO

VEURE MODA RE-

 

Ajuda’ns a ajudar

 

Contingut relacionat amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible