EMERGENCIA
Càritas amb Grans Llacs
La RDC vive una grave crisis humanitaria: la violencia crece, millones de personas desplazadas y escasea el acceso a alimentos, agua y salud.
Una crisi oblidada: la nostra resposta davant la violència i les necessitats humanitàries
La República Democràtica del Congo (RDC) enfronta una de les pitjors crisis humanitàries del món. La violència segueix en augment, milions de persones han estat desplaçades i l’accés a aliments, aigua i atenció mèdica és cada vegada més limitat.
Des de gener de 2025, els grups rebels han intensificat la seva ofensiva en l’est del país, prenent les principals ciutats de Kivu Nord i Kivu Sud, des de Goma fins a Uvira, causant centenars de morts i desplaçaments massius.
Les alarmants xifres de l’emergència
- Des de fa anys, els grups armats lluiten pel control dels minerals i els territoris de l’Est. El M23, secundat per Ruanda, és un dels més coneguts, però només representa una de les més de 100 faccions que operen a la regió.
- Al setembre de 2025, 8,2 milions de persones havien hagut d’abandonar les seves llars, i s’espera que aquesta xifra arribi a 9 milions a la fi de 2026. D’elles, 5,8 milions romanen dins de la República Democràtica del Congo, mentre que més de 1,2 milions han buscat refugi en altres països africans, principalment a Uganda i Burundi.
- És un dels països més afectats pel tancament de l’ajuda dels EUA (USAID). A l’octubre de 2025, només s’havia finançat el 16 % del pla humanitari, amb 412 milions de dòlars dels 2.500 milions necessaris. La reducció de fons i la deterioració de la seguretat han obligat la majoria d’actors humanitaris a retirar-se, deixant a la població pràcticament sense protecció.
- 28 milions de persones sofreixen inseguretat alimentària severa a causa del desplaçament i la destrucció de cultius.
- 3 milions de persones estan en risc de sofrir violència de gènere, amb un alarmant augment dels casos d’agressió sexual.
- 1,3 milions de nens han perdut l’accés a l’educació pel tancament de més de 3.000 escoles i corren un alt risc de ser reclutats per grups armats o explotats en mines.
Càritas en acció: protecció i ajuda humanitària
- Assegurem el tractament de 370 bebès i nens menors de 5 anys a l’hospital general de Bukavu, secundant per a reduir la morbiditat i mortalitat associades a la desnutrició aguda greu.
- Assistim a 400 famílies desplaçades que van fugir de la violència en ciutats ocupades per rebels i milícies, acolliments en escoles, esglésies i llars locals en Uvira.
- Fem costat a 52 Comitès Locals de Drets Humans, promovent la resolució pacífica de conflictes i l’orientació a víctimes d’abusos dels seus drets fonamentals. 313 persones s’han beneficiat de serveis gratuïts de resolució de conflictes que han evitat violència i l’extorsió.
- Suport a comunitats locals per a l’acolliment de persones desplaçades i lliurament d’ajuda alimentària.
- 552 víctimes de violències sexistes severes orientades pels Comitès per a accedir a serveis d’assistència legal, sanitària i jurídica.
- Lliurament de kits d’articles essencials a 157 dones desplaçades per la guerra en Bukavu, incloent a 694 nenes i dones supervivents de violència de gènere, els qui a més van rebre kits d’higiene i orientació legal, sanitària i psicosocial.
- Atenem 1.575 famílies desplaçades per les inundacions que van afectar diverses ciutats de Kivu del Sud en 2023 i 2024, garantint seguretat alimentària i un refugi segur en Uvira.



