Noticia30/03/2023

Càritas considera que el règim especial de les treballadores de la llar continua sent profundament injust

Tot i els avenços, no hi ha una veritable equiparació de drets i manca una diferenciació professional entre cura de persones i llar

Gran part de les persones que Càritas acompanya busquen feina com a empleades de la llar i, un elevat nombre de les ofertes que arriben són per treballar en aquest sector. Tot i els importants avenços registrats l’últim any, les treballadores de la llar continuen mancant del reconeixement social que mereixen, mentre que el règim especial del qual formen part és profundament injust.

Amb motiu de la celebració aquest dijous del Dia Internacional de les Treballadores de la Llar, Càritas reivindica que es produeixin els avenços necessaris per a una veritable equiparació de drets -especialment de les que treballen en règim intern-, així com el reconeixent social d’aquest treball que és fonamental per a la sostenibilitat de la vida.

“Aquesta manca d’equiparació amb la resta dels treballadors col·loca sovint les empleades de la llar en situacions de precarietat laboral i desprotecció social”, explica Tamar Arranz, tècnica de l’equip d’Economia Solidària de Cáritas Española.

Si bé la ratificació del Conveni 189 de l’OIT i posterior aprovació del Reial decret llei 16/2022 -que dona lloc a modificacions de diferents normatives relacionades amb el treball de la llar- han suposat un important avenç en el reconeixement de drets –com l’accés a la protecció davant de la desocupació– ha deixat fora altres reivindicacions.

Lluny d’una veritable equiparació

“Encara estem lluny d’una veritable equiparació de drets, com poden ser la integració de llacunes a les cotitzacions, la diferenciació professional entre cures de persones i llar, o tot allò relatiu a les condicions particulars que comporta el treball d’interna”, subratlla.

Aquesta manca de definició de les condicions particulars del treball de les empleades de la llar en règim intern fa que moltes s’enfrontin a situacions d’especial desprotecció i vulnerabilitat. En moltes ocasions, es vulneren els drets laborals, per estar sotmeses a àmplies jornades, incloses jornades nocturnes, gairebé sense descans, amb temps de presència que obliguen a tenir disponibilitat i, en molts casos, sense distinció entre feines de llar i de cures, no comptant aquests amb la remuneració corresponent, atesa lespecialització que requereixen. “Tot això, unit al fet que la majoria de dones que treballen com a internes són migrants i moltes sense documentació, fa que sigui un sector especialment vulnerable als abusos”, recalca.

Segons l’enquesta de l’EPA del quart trimestre del 2022, hi havia 543.900 persones treballant a casa. Tot i això, al registre de la Seguretat Social figuraven el febrer d’aquest any 376.151 persones donades d’alta en el règim d’empleades de la llar.

“Això indica –assegura Tamar Arranz– que bona part de les treballadores fan la seva tasca sense els drets i la protecció que haurien de tenir. Per això, des de Càritas seguirem treballant al costat del sector perquè es produeixin els avenços necessaris que permetin que les treballadores de la llar es converteixin en treballadores plenes de drets i comptin amb unes condicions laborals dignes”.

DESCARreGAR NOTíciA

DESCARreGAR foto