Noticia05/05/2020

Dia del Comerç Just: Un model econòmic més humà i sostenible per sortir d’aquesta pandèmia

Càritas, al costat de la Coordinadora de Comerç Just, assenyala que aquesta crisi deixa a moltes persones enrere sense les seves necessitats vitals cobertes.

Càritas, al costat de la resta d’organitzacions que integren la Coordinadora Estatal de Comerç Just, crida a reclamar en aquest Dia Mundial del Comerç Just, que es commemora en circumstàncies extraordinàries el proper 9 de maig, un model econòmic més humà i sostenible per sortir d’aquesta crisi global causada pel coronavirus.

La sortida de la profunda emergència social provocada per la COVID-19 només serà possible si s’aposta per un altre model econòmic que posi en el centre els drets de les persones i la cura de l’entorn enfront de l’acumulació de beneficis econòmics. Com recorda la Coordinadora, la desigualtat i la crisi climàtica són les principals conseqüències d’un consumisme desmesurat i insostenible, l’únic fi és la generació de capitals. La crisi sanitària ha posat de manifest la vulnerabilitat d’aquest sistema, que deixa a massa persones enrere, en condicions indignes, sense les seves necessitats vitals bàsiques cobertes.

Les organitzacions de Comerç Just defensen, per això, una sortida global i col·lectiva d’aquesta emergència, que aposti per un canvi en el sistema econòmic que prioritzi la dignitat humana i la protecció de la planeta. Aquesta reivindicació, que ve reclamant des de fa diverses dècades en el Dia Mundial del Comerç Just, aquest any, vol defensar-se de manera virtual de forma més alta i clara si és possible amb el hashtag #DiaMundialComercioJusto.

Xarxa Interdiocesana de Càritas

Càritas, com organització integrada en aquest moviment, a través de la seva Xarxa Interdiocesana de Comerç Just, que agrupa 29 organitzacions diocesanes, s’uneix a aquesta crida perquè, fins i tot amb les limitacions de la pandèmia, estar aquest any més presents que mai a les xarxes. Treballant des de casa i malgrat les limitacions, és urgent seguir donant suport a un model de comerç que anteposa a la persona per sobre del benefici econòmic, i que defensa el treball decent i la vida digna per a treballadors i treballadores de tot el món.

A punt de reobrir les seves botigues i punts de venda quan la situació ho permeti, moltes de les iniciatives de comerç just de Càritas han aprofitat el confinament per centrar-se en la sensibilització a través de les seves xarxes, actualitzar els seus recursos informàtics per adaptar-los als nous temps línia i ampliar el treball en xarxa amb altres plataformes de mercat social local, per donar suport tant el comerç just com el petit comerç de proximitat. També ha mantingut el contacte amb les seves cooperatives a Bangla Desh i Palestina, seriosament afectades per aquesta pandèmia i que necessiten més que mai el nostre suport.

Reivindicar un consum responsable

Aquesta crisi ha reforçat encara més l’exhortació del papa Francesc en l’encíclica Laudato Si’, en la qual, a més d’assenyalar que el nostre nivell de consum actual és insostenible, ens alerta dels perills que aquesta dinàmica suposa per al futur de la dignitat de les persones i per a la Casa comuna, el planeta.

Càritas defensa, al costat de la resta de les organitzacions de Comerç Just, la necessitat d’ajustar els nostres nivells de consum a les nostres necessitats reals, i optar per productes elaborats de manera respectuosa amb els seus treballadors i treballadores i amb el medi ambient. En aquest Dia Mundial i davant l’evident desafiament del canvi climàtic, reivindiquem un consum responsable i sostenible que aposti pel Comerç Just, però també pel comerç de proximitat i el petit comerç de barri, que revitalitza i regenera la vida dels barris, els pobles i les ciutats.

En el Manifest que la Coordinadora estatal de Comerç Just ha preparat amb motiu de la jornada d’aquest any, es recullen, de manera resumida, aquestes demandes urgents: situar les persones per sobre dels beneficis econòmics, defensa dels drets laborals i una vida digna per als treballadors de tot el món, realitzar un consum responsable i compromís efectiu en el respecte a l’entorn.

La crisi del coronavirus ha demostrat la insostenibilitat i desigualtat del model de “creixement” econòmic mundial. Les respostes i propostes per sortir d’aquesta crisi no poden caure en els mateixos errors. Cal aprofitar aquesta oportunitat per canviar de rumb cap a un model de drets, sostenibilitat i equitat.

DESCARREGAR NOTÍCIA

DESCARREGAR FOTO

Necessitem la teva ajuda

O en els següents comptes corrents