Noticia27/04/2021

«Església pel Treball Decent»: La pandèmia debilita el dret a la feina, el pacte social i la democràcia

Reclama un ampli diàleg per a un nou contracte social basat en la centralitat de la persona, el treball decent i la cura de la planeta.

Sota el lema «Ara més que mai: Treball Decent!», La iniciativa Església pel Treball Decent (ITD), llança un Manifest en motiu de l’1 de Maig en què alerta com l’impacte de la pandèmia està debilitant el dret al treball, i empobrint, precaritzant i descartant a milions de treballadores i treballadors, principalment dones i joves.

Aquest deteriorament -adverteixen les entitats d’inspiració cristiana que impulsen a Espanya aquesta iniciativa (Càritas, Conferència Espanyola de Religiosos CONFER, Germanor Obrera d’Acció Catòlica HOAC, Justícia i Pau, Joventut Estudiant Catòlica JEC i Joventut Obrera Cristiana JOC) – provoca que “el dret a la feina estigui en risc, fet que suposa que el pacte social entre en crisi i, amb això, la pròpia democràcia “.

Canviar el sistema productiu per posar a les persones en el centre

Per ITD, aquesta profunda crisi posa en relleu la necessitat d’un canvi de sistema productiu, basat en treballs que aportin valor, subjectes d’unes condicions laborals dignes, i on les persones estiguin en el centre. És urgent subratllar, en aquest sentit, la importància de la feina com a activitat humana que fa créixer la dignitat de cada persona i de les seves famílies, a el temps que vam participar en la cura del conjunt de la societat i de l’planeta.

El Manifest denuncia la destrucció en l’últim any de milers de llocs de treball i que molts dels ERTO posats en marxa s’hagin resolt en acomiadaments. Així mateix, les ocupacions considerats essencials -moltes vegades exercits en condicions precàries, tant a nivell laboral com de protecció sanitària-, tampoc s’han vist reconeguts en una millora de les seves condicions. “I les mesures de protecció social dissenyades per pal·liar els efectes de la crisi -s’afirma- no ha arribat a les persones que més ho necessiten, com tampoc ha passat amb el subsidi temporal previst per a les treballadores de la llar o l’ingrés mínim vital” .

Una altra de les conseqüències socials de la pandèmia és l’agreujament de les condicions de pobresa entre la població migrant en situació administrativa irregular, on la desocupació i l’economia informal són majoritaris, sense possibilitat d’accés a sistema de protecció.

Davant d’aquest panorama, ITD insta “ara més que mai a adoptar les mesures necessàries per aconseguir que el treball decent sigui una realitat accessible per a tothom, amb condicions que permetin mantenir una vida digna i una protecció social que arribi a totes les persones que ho necessiten “. En el Manifest es plantegen algunes mesures urgents per reconduir la situació, com són:

– Redefinir la idea de la feina com a activitat humana i configurar noves polítiques que assegurin a cada persona treballadora “alguna manera d’aportar les seves capacitats i el seu esforç” a la construcció de el bé comú.

– Potenciar el treball amb drets i segur en qualsevol relació laboral i per a tothom, sense distinció d’edat, sexe o procedència.

– Garantir l’accés a mesures de protecció social per als que no puguin treballar o les seves condicions laborals no els permeten arribar “a final de mes”.

– Aconseguir el reconeixement social i laboral de les ocupacions essencials per a la vida, amb unes condicions laborals dignes.

– Promoure un diàleg amb tota la comunitat política, societat i institucions per configurar un nou contracte social basat en la centralitat de la persona, el treball decent i la cura de la planeta.

– Impulsar la incorporació de la joventut a l’mercat laboral en una societat colpejada per una crisi sanitària social i econòmica, creant oportunitats reals d’accés a la feina digne.

Donades les limitacions actuals per dur a terme actes de carrer, ITD convida a celebrar en aquest Primer de Maig mitjançant gestos de pregària personal o comunitària, al costat d’una “mobilització dels balcons” per donar visibilitat a aquestes reivindicacions a les finestres dels nostres domicilis.

La mobilització en xarxes socials es durà a terme amb el hashtag: # AhoraMásqueNuncaTrabajoDecente

Situació del treball

– Atur: 3.719.800 (1.728.400 homes i 1.991.400 dones. EPA 4T2020)

– Atur de llarga durada: 1.521.000 persones que porten més d’un any a l’atur i d’elles, 885.000 porten més de dos anys.

– Taxa d’atur: 16,13% (25,58% en la població estrangera).

– Temporalitat: 24,63%.

– Persones incloses en ERTO: 742.628

– Llars amb tots els seus membres en atur: 1.197.000

– Llars sense ingressos (EPA3T2020): 599.000 llars, on residien 1.075.000 persones.

– Diferència entre els salaris més alts i els més baixos: 4.000 euros. (CCOO)

– Llars on el seu sustentador principal manté una relació molt insegura amb l’ocupació (Càritas): 7,8 milions de persones (16,4% de les famílies)

– Treballadors pobres: Gairebé 2,5 milions (13% dels treballadors)

– El 34,6% no treballa les hores que li agradaria ni durant els períodes de temps que voldria.

– El 48,1% dels treballadors tenen jornada a temps parcial no desitjada.

– 615.000 treballadors en l’economia informal.

– Un de cada quatre llars (el 24,8%) sustentats per una persona en situació d’inestabilitat laboral greu rep algun tipus de prestació per desocupació o renda mínima d’inserció.

– Morts a la feina (MTES): 708 treballadors i treballadores.

– Accidents greus: 3.505 treballadors i treballadores.

– Accident amb baixa laboral: 485.365 treballadors i treballadores.

– Accident sense baixa laboral: 518.979 treballadors i treballadores.

DESCARREGAR NOTÍCIA

DESCARREGAR MANIFEST