Noticia01/05/2023

Iglesia por el Trabajo Decente insta a garantir la salut i seguretat laboral per evitar més morts a la feina

Al Manifest amb motiu de la Festa del Treball reclama als poders públics mesures legals i recursos que evitin noves morts al lloc de treball

El 2022 es van produir a Espanya 826 accidents laborals mortals, dos cada dia

Madrid, 28 d’abril de 2023. Sota el lema “Un treball decent ha de ser un treball saludable”, la iniciativa d’Església pel Treball Decent (ITD) llança un Manifest amb motiu del Primer de Maig en què posa el focus sobre el drama de la sinistralitat laboral a Espanya i la resta del món, una realitat que presenta unes xifres d’escàndol. Aquesta demanda conflueix, a més, amb els objectius del Dia Mundial de la Seguretat i la Salut al Treball, que se celebra avui.

Segons es denuncia al Manifest, l’any 2022 es van produir a Espanya, d’acord amb les dades del Ministeri de Treball i Economia social, un total d’1.196.425 accidents laborals, 826 dels quals van resultar mortals, un 17,2% més que el 2021. Això suposa la mort de més de dues persones al dia. A més, dins d’aquest còmput total d’accidents laborals, 3.801 van ser sinistres greus, 631.724 van ser baixa laboral i 564.701 més no van produir baixa laboral. A escala mundial, s’estima que l’any 2020 van perdre la vida 2,7 milions de persones per accident o malalties laborals.

Aquestes dades només mostren una part de la sinistralitat laboral, atès que les estadístiques no recullen els casos que, com assenyala el Manifest, es produeixen en l’àmbit “de l’economia submergida, dels que treballen sense contracte o se’ls paga en negre, dels qui no se’ls ha diagnosticat una malaltia laboral perquè no se n’especifica l’origen, o les patologies no són reconegudes com a tals o els professionals desconeixen els procediments per qualificar-la com a laboral”.

El treball és per la vida

Les entitats que formen la ITD recorden que “la feina és per a la vida” i denuncien que la “lògica economicista d’aquest sistema separa la feina de la persona, la desposseeix de la seva essència i capacitat creadora i del seu propi SER; construeix precarietat, inseguretat i sotmet el treballador i la treballadora a llargues jornades laborals, a alts ritmes de producció i el priva del merescut descans”. Les seqüeles, a més de personals i familiars, són també socials, ja que incideixen en la convivència i en les relacions, cosa que el converteix en un problema polític que requereix una resposta també política.

A fi de revertir la situació actual de precarietat laboral que provoca l’alta taxa de sinistralitat al lloc de treball, ITD exigeix als poders públics que vetllen pel compliment de la legislació laboral, es generin més recursos perquè s’investiguin els accidents i morts a la feina i es depurin responsabilitats, es posin els mitjans perquè no torni a succeir, i es faciliti els tràmits burocràtics a les víctimes i les seves famílies perquè els sigui reconeguda la seva situació de sinistralitat.

ITD aposta per seguir “defensant la vida per sobre del benefici, la dignitat de la persona per sobre de la productivitat i el bé comú per sobre dels interessos personals, i revertir aquesta situació d’injustícia amb el nostre compromís personal i comunitari des de la cultura del cura i la solidaritat”.

Per això, Església pel Treball Decent es compromet en aquesta Festa del Treball a impulsar moviments de solidaritat que defensin la salut i la seguretat a la feina juntament amb altres persones i col·lectius; a potenciar l’associacionisme per reforçar la interlocució amb les administracions; ia donar suport a la tasca que fan els sindicats per extremar la prevenció i exigir el compliment de la normativa laboral.

El Manifest conclou amb l’exhortació del papa Francesc la nit de Nadal del 2021. “El dia de la Vida repetim: ¡No més morts en el Treball! (…) i esforcem-nos per aconseguir-ho (…) Déu ve a satisfer de dignitat la duresa del treball. Ens recorda com n’és d’important donar dignitat a l’home amb la feina, però també donar dignitat a la feina de l’home, perquè l’home és senyor i no esclau de la feina”.

Model del bon samarità

Aquesta mateixa demanda de Francesc és l’escollida pels bisbes de la Subcomissió per a l’Acció Caritativa i Social de la Conferència Episcopal Espanyola a la nota publicada amb motiu del Dia Mundial de la Seguretat i la Salut en el Treball, on reclamen la fi de les morts a la feina. En aquest sentit, ITD valora aquesta declaració, comparteix la seva orientació que planteja seguir que “el model del bon samarità” per “actuar davant la sinistralitat laboral i per implicar-nos i comprometre altres persones i institucions” i reconeix la tasca d’aquesta iniciativa a la promoció de la defensa de la vida a la feina, “creant consciència a les nostres comunitats eclesials, implicant-nos en la denúncia d’aquesta injustícia i recolzant les iniciatives i campanyes, com la que ja porta a terme Església pel Treball Decent”. •

Un treball decent ha de ser un treball saludable

En el següent enllaç es pot consltar tota la infromació en relació amb la campanya de Iglesia por el Trabajo Decente, i descarregar els materials: manifest, guió litúrgic, vigília…