Noticia15/02/2023

Indicacions de Càritas Diocesana de Terrassa en relació amb l’emergència amb Turquia i Síria

Comunicat per a donar resposta a preguntes freqüents sobre l'emergènciaa Turquia i Síria a causa dels terratrèmols

Degut la situació d’emergència a causa dels terratrèmols originats a Turquia i Síria, tota la societat estem davant d’un allau de dades, notícies i informacions que ens interpel·len. Com a Càritas Diocesana de Terrassa volem transmetre serenitat i reflexió a l’hora de prendre decisions. Anem pas a pas i a mesura que tinguem informacions, noves informacions, donarem resposta a les situacions esdevingudes.

Cáritas Española treballa a Síria des de fa anys per pal·liar l’emergència humanitària de les conseqüències del conflicte armat millorant les condicions de vida de les famílies més vulnerables, una situació que s’havia vist agreujada aquest últim any a causa de les conseqüències de la guerra a Ucraïna. Els destinataris de les ajudes són persones desplaçades, retornades, així com col·lectius de les comunitats receptores en condicions especialment difícils. La intervenció contempla la millora dels mitjans de vida i l’accés a béns essencials, medicaments, educació i higiene.

Com a Càritas Diocesana de Terrassa ens agermanem amb la tasca que ja realitza Càritas al territori afectat i treballem de forma coordinada amb Cáritas Española, Càritas Catalunya i les Càritas parroquials per donar la millor resposta a la situació d’emergència.

Agraïm el compromís de totes les persones que s’adrecen a Càritas preocupades per la situació i interessades en ajudar en la mesura que els sigui possible. Agraïm els esforços que, entre tots, puguem realitzar per a difondre aquesta campanya d’emergència per a la situació de Turquia i Síria.

També pots col·laborar a través dels nostres comptes

FIARE ES05 1550 0001 2800 0193 5626
Caixabank ES98 2100 5000 5802 0007 8034
BIZUM 33432

Indicar «TURQUIA I SIRIA» en el concepte de la transferència

Què podem fer des de Càritas?

Per tal d’oferir l’ajuda més efectiva segons les necessitats del moment, Càritas exposa la següent línia d’actuació:

Podem fer arribar roba i material?

Des de Càritas no recomanem la recollida de material per diferents motius:

• No podem garantir que el material arribi al punt de destí davant la situació actual, sense que sigui bloquejat o interceptat, per exemple, a les aduanes.
  • Les entitats que treballen en el terreny són les que coneixen les necessitats reals de la població, que són canviants.
  • El cost de transport fins al punt de destí és elevat, podent-se utilitzar l’import per a ajudar a més persones.
  • És millor comprar el que es necessiti als països afectats per tal que la seva economia continuï circulant, ja que és clau perquè puguin reactivar la seva economia.

La recomanació de totes les organitzacions que treballem habitualment en situacions d’emergència humanitària és canalitzar totes les ajudes mitjançant les entitats que treballen al territori, que són les que coneixen les necessitats i les formes de cobrir-les sobre el terreny.

No recomanem la recollida de medicaments, ja que hi ha una regulació específica per la importació a altres països i està regulada pel Ministerio de Sanidad.

Per què es prefereixen les aportacions econòmiques a les donacions en espècie?

Els béns donats en espècie poden no ser adequats a les necessitats de la població i a la situació humanitària i logística en el terreny. Les aportacions financeres són més eficients. Els béns donats individualment poden suposar despeses i dificultats administratives logístiques addicionals (necessitat d’embalatge, tràmits duaners suplementaris, data caducitat en aliments i medicaments, etc.). Les aportacions financeres permeten la compra en mercats locals, ajudant a l’activació de l’economia en aquests països.

Quina diferència hi ha en fer una aportació a Càritas Diocesana o a Cáritas Española?

En ambdós casos, les aportacions seran gestionades per Cáritas Española i aniran directament a Caritas Internacional per ajudar a través dels projectes d’ajuda humanitària posats en marxa per Càritas en el territori afectat. En cas de donar a Cáritas Española, fiscalment, quedaran les dades registrades com a donants de Cáritas Española, i en cas de donar a la Diocesana, les dades fiscals de les persones quedaran registrades com a donants de Càritas Diocesana de Terrassa.

Per què no s’opta per enviar voluntaris a les zones afectades per ajudar sobre el terreny?

El personal d’una entitat que treballa en una situació d’emergència segueix un procés de selecció rigorós, basat en l’experiència i formació. No sols es requereix coneixement tècnic sinó, entre altres, també de l’àmbit de la cooperació i del context específic en el qual es produeix l’emergència.

L’enviament de voluntaris sense els coneixements necessaris pot posar en risc tant l’execució de les activitats d’assistència a la població, com les pròpies vides d’aquests voluntaris i del personal local amb qui col·laborin.

Existeixen altres crisis amb situacions similars a les de Turquia i Síria?

La situació que es viu a Turquia i Síria amb motiu del terratrèmol genera una legítima preocupació a la ciutadania; però no podem oblidar moltes altres poblacions que a diferents llocs del món pateixen situacions similars, ja siguin provocades per un altre tipus de desastres naturals, conflictes armats, epidèmies, etc.

Cal exigir el compromís polític amb totes; fer-ho és crucial per salvar vides, garantir els seus drets i promoure la resolució dels conflictes i les crisis.

A través dels nostres canals habituals anirem publicant tota la informació de la tasca que realitza Càritas per donar resposta a la situació d’emergència. Podeu seguir-nos a través del web (www.caritasdtr.org) i les xarxes socials: facebook, twitter, instagram, canal de whatsapp.

DESCARREGAR INDICACIONS

DESCARREGAR FULLETÓ